Meer samenwerking door informatie te delen

Tot voor enkele jaren was CRM (de afkorting voor Customer Relationship Management) een onbekend begrip bij heel wat KMO’s. Aan relatiebeheer of verkoopbeheer werd niet op een geautomatiseerde manier gedaan. Het bleef beperkt tot bijhouden – of moeten we zeggen “verwaarlozen”? – van Excel-rekenbladen, papieren mappen en een basisdatabase.

Competitieve markt
De druk op ondernemingen stijgt. Het moet allemaal sneller en beter. Wie dan het overzicht kwijt is, verliest punten bij zijn bestaande klanten en krijgt het ook moeilijker om nieuwe klanten te overtuigen.

CRM brengt alle informatie over klanten samen in één centrale database en synchroniseert overlappende informatie in verschillende databanken. Op die manier behoudt uw onderneming het overzicht op haar klanten. CRM stelt de contacten met uw klanten centraal en optimaliseert die.

Samenwerking in het hele bedrijf
Uw medewerkers weten in een oogopslag met wie ze te maken hebben. En omgekeerd krijgen uw klanten altijd iemand die op de hoogte is van de voorbije acties. Stel de klanteninformatie ook over de afdelingen heen toegankelijk. Zo verhoogt u ook de samenwerking binnen uw onderneming.

Voorbeeldje? De boekhouding zit te jagen achter onbetaalde facturen en merkt in het CRM-programma dat er offertes worden uitgestuurd voor nieuwe producten of diensten. Dan wordt het toch tijd voor actie. Ook sales en marketing gaan nauwer samenwerken. Een actueel klantenbestand laat toe om doelgroepen scherp af te lijnen en specifieke communicatie toe te sturen. En wanneer een klant iets bestelt, dan gaat de administratieve en operationele molen ook gesmeerd dankzij een doordacht CRM-systeem.