Geschikte CRM-software kiezen

CRM-systemen bestaan in alle maten en kleuren. Maar hoe kiest u de beste CRM-tool? Uiteindelijk wordt dit echte bedrijfssoftware die uzelf als zelfstandige, of met verschillende medewerkers in een bedrijf dagelijks gaan gebruiken.

Keep it simple (and smart)
De vereisten voor het “beste” CRM-programma kan voor ieder bedrijf anders ingevuld worden. Als een programma overladen wordt met te veel functionaliteiten dan wordt software al snel ‘bloatware’ of ‘fatware’. Het is de kunst van een programma om de user interface overzichtelijk te maken en indien gewenst extra functionaliteiten op te roepen (of op de achtergrond ‘automagisch’ door de software te laten verlopen). Een groot bedrijf moet niet per se een groot CRM-programma gebruiken. Het omgekeerde is ook waar: “kleine bedrijven hebben geen kleine problemen”.

Waarom u een CRM nodig hebt
De doelstelling van iedere CRM-tool moet zijn: gemakkelijker, sneller en/of goedkoper werken. Door informatie beschikbaar te stellen en met elkaar te koppelen, verhoogt de productiviteit, de reactiesnelheid en de doeltreffendheid. Gecombineerde data zorgen voor nieuwe inzichten.

Maar om het beste CRM-programma voor uw bedrijf te kiezen, moet u eerst wat huiswerk verrichten. Het zal u helpen bij de evaluatie van de verschillende tools als u op voorhand goed weet wat u op zijn minst nodig hebt. Het is dan aan de CRM-leverancier om te verduidelijken of dit allemaal mogelijk is. En wat voor nuttigs het CRM-pakket daarboven nog te bieden heeft.

Tips voor selectie van CRM-software

  1. Lijst de namen van uw medewerkers op die contact met klanten hebben. Denk niet alleen aan externe verkopers, maar ook aan offertevoorbereiders, secretariaat, projectverantwoordelijken, logistieke dienst, boekhouding …
  2. Bepaal per contacttype wat nodig is om tegemoet te komen aan de verwachtingen van klanten. Probeer deze verwachtingen te overtreffen.
  3. Definieer welke data iemand nodig heeft om een contact zo effectief mogelijk te maken
  4. Bepaal welke data verzameld wordt naar aanleiding van een klantcontact
  5. Lijst op welke gegevens vaak met elkaar vergeleken worden
  6. Kijk naar: wat maakt het verzamelen van gegevens het meest makkelijk
  7. Bepaal hoe u de verzamelde gegevens wilt gebruiken om uw (belangrijkste) doelen te bereiken

Kies vervolgens de meest geschikte CRM-software. Natuurlijk kunt u een CRM-programma helemaal op maat laten maken, maar dan besteedt u daar onnodig veel tijd en geld aan. Het is beter om te vertrekken van een goede basis die – indien absoluut noodzakelijk – uitgebreid wordt met maatwerk.

In een kennismakend gesprek kunnen we al snel vaststellen of BlueCRM de geschikte software voor u is. Op het einde van het gesprek kunnen we altijd besluiten dat BlueCRM geen goede match is. Het omgekeerde zal veeleer het geval zijn: BlueCRM is van in de basis al een gebruiksvriendelijk en veelzijdig stuk software, dat bovendien nog via modules en maatwerk uitgebreid kan worden.